Zeven redenen voor een smartphone in je klas

Even advocaat van de duivel spelen. Ik vond onderstaand artikel op www.klasse.be

Leerlingen sturen stiekem een sms’je onder de bank of grijnzen om een snapchat terwijl jij een moeilijke oefening uitlegt. Jaagt het jou ook de gordijnen in? Terecht, maar vanaf het vijfde leerjaar hebben bijna alle leerlingen een gsm. Gebruik die dan ook in de les”, zegt Geert Callebaut, lector nieuwe media in de lerarenopleiding (Odisee Aalst).

  1. Je school heeft minder tablets nodig.
    “Laat leerlingen hun smartphone gebruiken om info op te zoeken of leerstof te verwerken. Leerlingen zonder gsm gebruiken een tablet of pc.”
  2. Je traint ICT-vaardigheden en mediawijsheid
    “Neem een smartphone serieus in je les en leerlingen leren dat ze er meer mee kunnen dan spelletjes spelen of grasduinen op Facebook. Op school leren ze media ook zinvol gebruiken: ze leren werken met Office, pdf’s maken, een route plannen of kritisch omgaan met informatie.”
  3. Een smartphone is een informatiebron.
    “De leraar is niet langer het orakel dat alles hoort te weten. Krijg je in de klas een vraag waar je niet direct het antwoord op weet? Laat een leerling het opzoeken op verschillende sites en de info vergelijken. Zo heb je niet alleen een antwoord op je vraag, maar werk je ook meteen aan mediawijsheid.”
  4. Je weet onmiddellijk welke leerstof je leerlingen nog niet begrepen hebben
    “Verwerk leerstof in een quiz met Kahoot, Socrative of Plickers. Juist en snel antwoorden levert de hoogste score op in de quiz. Leerlingen vinden competitie uitdagend, blijven gefocust en ontdekken waar ze nog moeten bijbenen. Ook als leraar zie je onmiddellijk welke leerstof je best herhaalt.”
  5. Je verliest geen tijd met downloaden en hebt geen technische problemen.
    “Gebruik mobiele websites (zoals Kahoot en Socrative). Die zijn compatibel met elk apparaat. Bovendien maakt het niet uit of een leerling een Iphone, Windows phone of Android heeft.”
  6. Leerlingen storen de les minder
    “Leraren vinden gsm’s storend, omdat ze voor afleiding zorgen. Maar twintig jaar geleden stopten we elkaar ook papiertjes toe. De jonge generatie is het zo gewoon om te multitasken: terwijl ze gamen, praten ze op Skype en versturen ze een snapchat. Multitasken kan trouwens ook in de klas, als differentiatie. Of de gsm is een leuke beloning voor wie sneller klaar is. Wat je verbiedt, is trouwens veel verleidelijker.”
  7. Een ideale gelegenheid om te werken aan netiquette
    “Cyberpesten kan je nooit volledig uitroeien. Het is een sluipend gif. Maar dat wil niet zeggen dat de school de gsm daarom moet verbieden. Je moet leerlingen net leren hoe ze hier gepast, mediawijs mee kunnen omgaan.”

bron: http://www.klasse.be/leraren/53533/zeven-redenen-voor-een-smartphone-in-je-klas/

Print Friendly, PDF & Email

Reageren is niet mogelijk