‘Vies Wijf’-campagne tegen haat op het internet op Klasse voor Leraren

‘Das ne mongool’, ‘doe de wereld een plezier en sterf’, ‘gij se lelijke fooraap’. Het zijn maar enkele voorbeelden van grove reacties die van Twitter, Facebook, YouTube, … werden geplukt. Via dit campagnefilmpje confronteert Klasse internetgebruikers met hun eigen online commentaren. Want geschreven scheldproza kwetst even hard als woorden die je face-to-face tegen iemand zegt.

Sinds hij een blog heeft, krijgt Cain (13) (schuilnaam) af en toe haatberichten. Zo postte iemand op zijn blog dat hij beter zelfmoord zou plegen. “Iedereen doet het. Dat moet je erbij nemen als je een blog hebt,” zei hij op de website van Klasse voor Ouders. Omdat niemand haatberichten moet pikken, start Klasse de online campagne ‘Vies Wijf’. De redactie kopieerde kwetsende reacties van het internet en laat in een filmpje zien hoe diezelfde woorden in het echt klinken.

Volgens specialisten komen dat soort hatelijke opmerkingen online even hard aan als in het echt. Psychologe Anne Hermans: “Misschien voelt deze jongen zich nu goed in zijn vel en glijdt het van hem af, maar als je zoiets zegt tegen iemand die zich op dat moment al slecht voelt, dan kan je grote schade aanrichten.”

Het is een misverstand dat alleen jongeren aan cyberhaat doen. Ook volwassenen laten zich dagelijks gaan op Twitter, blogs, forums en nieuwswebsites. Volg maar eens de hashtag van populaire tv-programma’s. Ook ouders en leraren durven soms ver te gaan in hun reacties op de websites van Klasse. Door internetgebruikers te confronteren met de harde woorden die ze online gebruiken, wil Klasse hen beter laten nadenken voor ze commentaar de wereld insturen.

Bron: ‘Vies Wijf’-campagne tegen haat op het internet op Klasse voor Leraren.

Print Friendly, PDF & Email

Reageren is niet mogelijk