Start het schooljaar eens op een 21e eeuwse manier!

Leerlingen leren kennen en leerlingen elkaar laten leren kennen is elk jaar weer één van de leuke activiteiten die een docent aan het begin van het jaar mag doen. Er  zijn ontzettend veel voorbeelden van hoe je dit kunt doen en de meeste docenten zullen zo hun eigen voorkeuren hierin ontwikkeld hebben. Misschien is het wel eens tijd voor wat nieuws en tijd voor iets dat wat beter past bij de huidige leerlingen.

Het zichzelf laten voorstellen door leerlingen kan tegenwoordig namelijk ook op een ‘21st Century Skills‘ manier, ofwel door vaardig gebruik te maken van moderne informatie en communicatie technologie. En zo ben ik van plan het te gaan doen met mijn nieuwe mentorklas komend schooljaar. Ik ga ze direct confronteren met een keuze, ofwel ik ga ze direct betrekken bij hun eigen leerproces. Ik bied de leerlingen een aantal mogelijkheden aan om zich voor te stellen en zij mogen zelf kiezen welke ze willen gebruiken. Er is hierbij wel één eis: het moet ’21st Century’, ofwel het moet ‘digitaal’.

Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt met betrekking tot hoeveel mogelijkheden ik ga aanbieden en welke maar voor collega’s die dit ook willen gaan doen zijn dit mijn voorlopige suggesties:

  1. Laat leerlingen word clouds maken om zichzelf te omschrijven.
  2. Laat leerlingen een Pinterest board maken met tien pins die hen weergeven.
  3. Laat leerlingen een podcast maken. Deze kunnen dan verzameld worden op één centrale plek voor de klas.
  4. Laat leerlingen een blogpost schrijven op een blog voor de klas. Dit kan meteen de start vormen van een blog dat het hele jaar gaat beschrijven voor deze groep leerlingen.
  5. Laat leerlingen een komische strip maken om zichzelf te beschrijven of om opvallende momenten uit hun leven weer te geven.
  6. Laat leerlingen hun eigen Voki avatars maken, waarbij de keuze voor achtergrond, karakter en detail een weergave moet zijn van hun eigen persoonlijkheid en voorkeur.
  7. Laat leerlingen online graffiti maken die weergeeft wat hun hun interesses zijn en wat hun persoonlijkheid is.
  8. Laat leerlingen met Glogster een poster maken over zichzelf maken.
  9. Laat leerlingen met Popplet een ‘mindmap’ over zichzelf maken.
  10. Gebruik Symbaloo of Yurls om leerlingen hun internet voorkeuren te laten verzamelen.
  11. Gebruik tools als PollEverywhereGoogleFormsSurveyMonkey ofJotform om leerlingen vragen te stellen over hun interesses, hun verwachtingen, hun achtergrond en ze zo als klas te leren kennen.
  12. Gebruik een QR code zoektocht om leerlingen elkaar te leren kennen en/of hen bekend te laten worden met de school en het klaslokaal op een verrassende en boeiende wijze.
  13. Gebruik de eigen fantasie, kennis en kunde van de leerlingen en laat leerlingen ook vrij een eigen keuze te maken.

Natuurlijk zijn er voor de verschillende suggesties meer tools beschikbaar dan degene die zijn aangeven, maar dat is niet zo van belang. Natuurlijk introduceer ik mijzelf ook op één van bovenstaande manieren. Welke weet ik op het moment van schrijven nog niet.

Vind je dit wat? Vind je het niks? Heb je andere tools? Heb je suggesties? Heb je vragen? Ik hoor het allemaal graag! Vooral suggesties zijn erg welkom!

Wat ik de leerlingen niet ga vertellen is dat we aan het eind van het jaar zullen gaan terugkijken naar hun introducties…..

 

PS: Deze blogpost heb ik geschreven naar aanleiding van een bericht op Teachbytes van Aditi Rao dat ik in een van mijn readers tegenkwam en dat ik meteen op twitter heb doorgestuurd en in mijn lijst ‘over te bloggen’ opgenomen. Toen bleek maar weer eens de kracht en snelheid van twitter! Die zelfde ochtend heeft Els Snels het op haar scoopit geplaatst en hier is vervolgens door Michel Boer (@michelboer), Herman van Schie (@hvanschie), Erwin Klaase (@sjaboepaan) en Rianne Joch (@RJoch) op gereageerd, zie: Praktijktools Werkconcept Critical Skills

Bronnen: TeachbytesPraktijktools Werkconcept Critical Skills

 

 

 

bron: https://fdroog.wordpress.com/2012/08/10/start-het-schooljaar-eens-op-een-21e-eeuwse-manier/

Print Friendly

Reageren is niet mogelijk