socialmedia_huiswerk

Beter huiswerk dankzij Facebook op Klasse voor Leraren

 

Een pak leerlingen zit na vier uur op sociale media. De doodsteek voor hun huiswerk? “Niet noodzakelijk”, zegt Pedro De Bruyckere, pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent. “Als je sociale media goed inzet, zijn het handige tools bij het studeren. Meer nog, als leerlingen geen toegang hebben tot Facebook, kunnen hun punten dalen.”

Amerikaanse studenten openen Tumblrpagina’s (studyblrs) waarop ze elkaar helpen bij het studeren. Studenten merken daar dat ze niet alleen aan hun bureau zitten. Dat motiveert hen om hun huiswerk niet uit te stellen. Net zoals de peptalk van andere studenten als het even minder vlot gaat. En ze delen er studietips en studiemethodes door foto’s te sharen van cursusbladen waarop ze met markers hoofd- en bijzaken kleuren. Gaat studeren beter dankzij sociale media?

Helpdesk Facebook

“Die ingekleurde cursussen werken net niet”, vertelt Pedro De Bruyckere. “Zeker niet als iemand anders voor hen met fluorescerende stiften de hoofd- en bijzaken onderscheidt. Maar Facebook, Snapchat en andere sociale media zijn vandaag voor leerlingen wel bij de belangrijkste digitale leer- en overlegplatformen. Daar bespreken ze schoolzaken veel vaker dan op bijvoorbeeld een leerplatform van de school zoals Smartschool.”

“Als ze vastlopen op een stukje leerstof, krijgen ze razendsnel feedback op Facebook. Of ze dicteren en ondervragen leerstof via Skype. Als leerlingen geen toegang hebben tot Facebook, blijven ze van die informatie verstoken en kan hun dat zuur opbreken.”

Niet verketteren maar sturen

Leerlingen weghouden van sociale media heeft dus geen zin. Afspraken maken wel. “Natuurlijk loert het gevaar dat sociale media al hun aandacht wegkapen tijdens hun huiswerk. Leraren mogen dan terecht vrezen dat er van hun huiswerk weinig in huis komt. Daarom leg je als leraar met je leerlingen het best een overlegmoment vast.”

Pedro De Bruyckere

“Sommige Nederlandse leraren organiseren vragenuren op Facebook.”

“Spreek af dat ze elkaar helpen op sociale media tussen bijvoorbeeld kwart voor vijf en vijf, maar dat ze zich daarvoor wel aan een digitale windstilte houden. Zo zet je Facebook op een slimmere manier in. Sommige Nederlandse leraren die ik ken, gaan al een stap verder. Ze organiseren vragenuren op Facebook. Alleen is dat niet helemaal fair tegenover de leerlingen die niet online kunnen of bewust niet op Facebook zitten.”

Huiswerk kopiëren

Wat dan met de angst voor Facebookgroepen waar leerlingen huiswerk kopiëren en uitwisselen? “Die is niet nieuw”, zegt De Bruyckere. “Twintig jaar geleden spraken leerlingen gewoon voor dag en dauw op school af om antwoorden snel over te pennen. Eigenlijk is er geen verschil. En samenvattingen delen is ook veel ouder dan Facebook.”

“Je kan dat opvangen door te differentiëren en als huiswerk online oefeningen op maat mee te geven. Of door oefeningen in de klas te maken en video’s over de leerstof mee te geven als huiswerk. Technologie en sociale media kunnen dus handig zijn bij huiswerk. Je moet ze alleen heel gericht inzetten.”

Bron: Beter huiswerk dankzij Facebook op Klasse voor Leraren

Lees online.