Bram Faems

Wanneer is ICT-gebruik effectief?

“ICT heeft op zichzelf absoluut geen leerwaarde,” zegt Bram Faems, ICT-nascholer en medewerker van KlasCement. “Het is de leraar die bepaalt wanneer ICT zijn les beter maakt.” Hoe weet je of dat zo is?

 

Wanneer is ICT-gebruik effectief?

Bram Faems: “Die hardnekkige vraag verbaast me telkens weer. ICT zou zo vanzelfsprekend en gemakkelijk als een boek moeten zijn.Heb je een boek nodig om je les te kunnen geven? Gebruik dan een boek. Heb je een tool nodig waarbij je met vier leerlingen gelijktijdig aan een document wil kunnen werken? Gebruik dan ICT. Zo eenvoudig zou het moeten zijn. Maar toch hebben sommige leraren een schuldgevoel als ze geen ICT gebruiken. Dat hoeft niet. Voor heel wat lesmomenten heb je ook helemaal geen ICT nodig. Gebruik digitale middelen alleen als ze nodig zijn. Als dat het beste is om je doelen te bereiken.”

 

ICT vervangt dus nog niet meteen de leraar?

Bram Faems: “ICT heeft op zichzelf absoluut geen leerwaarde.Het is net de leraar die bepaalt wanneer ICT zijn les beter maakt. Je kan teksten schrijven vervangen door ze te laten typen. Maar dat heeft nauwelijks meerwaarde. Leg de lat hoger. Eis geen enkel ‘rood lijntje’ onder de woorden van de leerlingen. En verbeter zelf via de ‘Opmerkingen’functie in Word. Zo geef je commentaar in de kantlijn, zonder aan de tekst van de leerling te zitten. Leerlingen kunnen met jouw feedback aan de slag om hun finale versie af te werken en in te dienen. Maar het kan ook eenvoudiger. Fotografeer die wiskundige berekening die je samen met je leerlingen op het bord uitwerkte en mail de foto door. Door die tijdswinst maak je samen een oefening extra.”

 


Is ICT een te geladen term geworden?

Bram Faems: “Absoluut. We schenken zoveel aandacht aan die term dat we er iets ‘speciaals’ van maken. En dat terwijl we in ons persoonlijke leven constant ICT-middelen gebruiken. We stellen ons geen vragen meer bij het online delen van onze vakantiefoto’s. Maar van een fotootje maken van de verbetersleutel of het bordschema online zetten krijgen we ‘ICT-stress’. Die stress is niet nodig. Een vliegvakantie boeken is veel ingewikkelder dan wat we in de klas doen. En daar hebben we geen ICT-coördinator voor nodig.”

 

Leraren moeten dus eigenlijk gewoon een ‘klik’ maken?

Bram Faems: “Dat klopt in veel gevallen, denk ik. Hoeveel leraren bekijken thuis snel even het journaal online? Of delen filmpjes via sociale media? Ze doen het zonder na te denken. Het is een deel van hun dagelijkse leven. Maar als ze die dingen in hun klas doen, noemen ze het ICT-les. Daar moeten we vanaf. Zonder het te beseffen, gebruiken leraren duizenden handige trucjes om les te geven. Met en zonder ICT.Die tips en trics moeten verzameld worden. In de leraarskamer bijvoorbeeld. Of nog beter: op een online forum waar iedereen ze vindt. Daarom werk ik zo graag bij KlasCement.”

 

Bron: http://www.klasse.be/leraren/52554/wanneer-is-ict-gebruik-effectief/

 

Lees online.